Követelmények a 4. évfolyam végére
Magyar nyelv és irodalom
A tanuló
-
értelmesen és érthetően fejezi ki gondolatait;
-
használja a mindennapi érintkezésben az udvarias nyelvi fordulatokat;
-
beszédstílusát beszélgető partneréhez igazítja;
-
bekapcsolódik csoportos beszélgetésbe, vitába, történetalkotásba, improvizációba, közös élményekről, tevékenységekről való beszélgetésekbe, értékelésbe; a közös tevékenységeket együttműködő magatartással segíti.
-
az olvasás terén motivált, érdeklődő;
-
folyékony, automatizált olvasástechnikával rendelkezik a hangos és a néma olvasás területén is;
-
felismeri és javítja a hibáit;
-
felismeri és megérti azokat a különböző típusú, műfajú szövegeket, amelyekről tanult;
-
szintetizálja, értelmezi és értékeli az életkori szintjének megfelelő szöveg információit és gondolatait;
-
megfelelő nyelvi tudatossággal rendelkezik; ismeri és tanítói segítséggel használja a tanult olvasási stratégiákat.
-
megnevezi olvasmányai szerzőjét, szereplőit és azok tulajdonságait, magyarázza cselekedeteiket;
-
azonosítja a történet idejét és helyszínét; a cselekmény kezdő- és végpontját, a cselekményelemek sorrendjét;
-
konkrét esetekben felismeri a mesére jellemző fordulatokat, szókapcsolatokat, mesejellemzőket; az egyszerű szerkezetű mesék, elbeszélések tartalmát időrendben, több összefüggő mondattal mondja el.
-
a tanult fogalmazási ismereteket felhasználja fogalmazáskészítéskor.
-
a tanult fogalmazási ismeretek felhasználásával kb. egy oldal terjedelmű elbeszélő fogalmazást készít;
-
a fogalmazás témájának megfelelő szavakat és kifejezéseket használ;
-
adott vagy választott témáról 8–10 mondatos leírást készít a tanult fogalmazási ismeretek alkalmazásával;
-
a tartalmi egységek kezdetét bekezdéssel jelzi;
-
figyel a bemutatás sorrendjére és a nyelvi eszközök használatára; a tanító útmutatásai alapján kijavítja fogalmazási és helyesírási hibáit.
-
felismeri és megnevezi a tanult nyelvtani fogalmakat, használja a szabályokat;
-
toldalékos formájukban, szövegben is felismeri és megnevezi a tanult szófajokat;
-
a szövegkörnyezetnek megfelelően használja az igeidőket és az igekötőket; alsó tagozaton tanult anyanyelvi ismeretei rendszerezettek.
-
a mondatot nagybetűvel kezdi és írásjellel zárja;
-
a begyakorolt szókészlet körében biztonsággal alkalmazza a tanult helyesírási szabályokat;
-
írásbeli munkái rendezettek, olvashatóak; helyesírását önellenőrzéssel felülvizsgálja, szükség esetén javítja.
-
ismeri a tanulási folyamat alapvető jellemzőit;
-
azonosítja az információ forrásait, ismeri azok kezelését;
-
képes önálló tanulásra;
-
ismeri a saját tanulási folyamatának, képességének jellemzőit;
-
ismer és alkalmaz néhány tanulási módot, stratégiát a különböző tanulási feladatok teljesítése érdekben;
-
a szövegből történő tanulás során olvasási stratégiákat használ;
-
információt keres, kezel önállóan néhány forrásból;
-
szöveghűen felidézi a következő szépirodalmi műveket, illetve azok részleteit: népdalszövegek, József Attila: Betlehemi királyok, Mama, Altató; Petőfi Sándor: A Tisza,Füstbe ment terv; illetve kortárs magyar lírikusok műveiből néhány alkotás; részletek Kölcsey Ferenc: Hymnus; Petőfi Sándor: Nemzeti dal; Vörösmarty Mihály: Szózat című művéből, illetve szépprózai művekből.
-
ismeri, megérti a történeteket bemutató művek szerveződését, felépítését, az összefüggések logikáját, az ok-okozati viszonyt;
-
képes állást foglalni, érvelni, meggyőzni másokat alapvető erkölcsi, esztétikai kérdésekben;
-
meggyőződéssel képviseli a legalapvetőbb emberi értékeket, megérti mások érvelését, elfogadja az övétől eltérő véleményeket, képes ezekkel is azonosulni;
-
képes beleélésre, azonosulásra, érzelmeinek kifejezésére az életkori sajátosságainak megfelelő történetek, művek befogadása során;
-
dramatikus és drámajátékok segítségével képes átélni mindennapi konfliktusokat saját és más álláspontból is, azokat életkori szintjén kezelni.
-
történetek olvasásakor, megbeszélésekor képes elkülöníteni a múltbeli és jelenbeli élethelyzeteket, történéseket.
-
képes felidézni történelmünk és kultúránk néhány kiemelkedő alakját, hozzájuk tud rendelni néhány fontos jellemzőt.
Matematika
A tanuló
– tud adott tulajdonságú elemeket halmazba rendezni,
– felismeri, megnevezi a halmazba tartozó elemek közös tulajdonságait,
– képes annak eldöntésére, hogy egy elem beletartozik-e egy adott halmazba,
– értelmezése a változást egyszerű matematikai tartalmú szövegben,
– próbálgatással képes az összes eset megtalálására,
– tud számokat írni, olvasni 10 000-es számkörben,
– ismeri és helyesen alkalmazza a helyi érték, alaki érték, valódi érték fogalmakat 10 000-es számkörben,
– tud római számokat írni, olvasni 1000-es számkörben (I, V, X, L, C, D, M);
– helyesen értelmezi a negatív számokat a mindennapi életben modell (hőmérséklet, adósság) segítségével,
– képes 2, 3, 4, 10, 100 nevezőjű törtek megnevezésére, lejegyzésére, előállítására, hajtogatással, nyírással, rajzzal, színezéssel,
– tud természetes számokat nagyság szerinti összehasonlítani 10 000-es számkörben,
– képes mennyiségek közötti összefüggések észrevételére tevékenységeken keresztül,
– alkalmazza az ésszerű becslést és a kerekítést a matematika különböző területein,
– tud fejben számolni százas számkörben,
– biztos ismeri a szorzótáblát 100-as számkörben,
– ismeri az összeg, különbség, szorzat, hányados fogalmát,
– alkalmazza a műveletek tulajdonságait, tagok, illetve tényezők felcserélhetőségét,
– ismeri és helyesen alkalmazza a műveletvégzés sorrendjét,
– képes négyjegyű számok összeadására, kivonására, szorozni kétjegyű, osztani egyjegyű számmal írásban,
– tudja a műveletek helyességének ellenőrzését,
– képes szöveges feladat megoldására a megoldási algoritmus (a szöveg értelmezése, adatok kigyűjtése, megoldási terv, becslés, ellenőrzés, az eredmény realitásának vizsgálata) alkalmazásával,
– ismeri és helyesen használja a többszörös, osztó, maradék fogalmát,
– felismeri a növekvő és csökkenő számsorozatokat, tudja azokat folytatni,
– képes összefüggések keresésére az egyszerű sorozatok elemei között,
– tudja megfogalmazni a szabályt egyszerű formában, a hiányzó elemeket pótolja,
– képes egyenesek kölcsönös helyzetének felismerésére (metsző és párhuzamos egyenesek),
– ismeri a szabvány mértékegységeket: mm, km, ml, cl, hl, g, t, másodperc. Tud átváltásokat végezni szomszédos mértékegységek között,
– képes egyszerű gyakorlati példákban a hosszúság, távolság és idő mérésére,
– létrehoz háromszöget, négyzetet, téglalapot, egyéb sokszöget egyszerű módszerekkel, felismerési, megnevezi jellemzőiket,
– ismeri a kör fogalmát,
– megértési a test és a síkidom közötti különbséget,
– felismerés és létrehoz kockát és téglatestet, megnevezi jellemzőiket,
– felismerési a gömböt,
– hajtogatással, nyírással, rajzzal, színezéssel előállít tükrös alakzatokat,
– tudja kiszámítani a négyzet és a téglalap kerületét,
– képes a négyzet, téglalap területének mérésére különféle egységekkel, területlefedéssel,
– képes tapasztalati adatok lejegyzésére, táblázatba rendezésére, a táblázat adatainak értelmezésére,
– képes adatgyűjtésre, adatok lejegyzésére, diagram leolvasására,
– értelmezése a valószínűségi játékok, kísérletek során a biztos, lehetetlen, lehet, de nem biztos fogalmakat,
Követelmények a 4. évfolyam végén:
Az egészséges életmód alapvető elemeinek alkalmazása az egészségmegőrzés és az egészséges fejlődés érdekében, a betegségek elkerülésére.
Az életkornak megfelelően a helyzethez illő felelős viselkedés segítségnyújtást igénylő helyzetekben.
A hosszúság és idő mérése, a mindennapi életben előforduló távolságok és időtartamok becslése.
Képesség adott szempontú megfigyelések végzésére a természetben, természeti jelenségek egyszerű kísérleti tanulmányozására.
A fenntartható életmód jelentőségének magyarázata konkrét példán keresztül, a hagyományok szerepének értelmezése a természeti környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában, illetve felépítésében.
Az élőlények szerveződési szintjeinek és az életközösségek kapcsolatainak a bemutatása, az élőlények csoportosítása tetszőleges és adott szempontsor szerint.
Egy természetes életközösség bemutatása.
Egy konkrét gyártási folyamat kapcsán a technológiai folyamat értelmezése, az ezzel kapcsolatos felelős fogyasztói magatartás ismerete.
|